Ana içeriğe atla

Sunu: Dr. Elif Buldu

 

TED University

Faculty of Education

"Changes in Early Childhood Teachers’ Assessment Practices: Positioning Pedagogical Documentation"

By

Dr. Elif Buldu

Date: March 3, 2021 Monday

Time: 14:00 - 15:00

Place: Join Zoom Meeting  

 

Changes in Early Childhood Teachers’ Assessment Practices: Positioning Pedagogical Documentation

Abstract: Collecting traces of children’s learning story through pedagogical documentation (PD) has increasingly been acknowledged in early childhood education because it helps to make decisions about development of child-centered curriculum. However, there is still a lack of attention on creating child-centered assessment practices in different educational contexts. This study, therefore, aimed to investigate how PD implications were changed in Turkish early childhood teachers’ assessment practices after participating in a series of PD training. To this end, a case study research was conducted with two early childhood teachers, as a part of larger project. The data were collected through video-based observations, interviews, and in-class activity photographs, which lasted two semesters. The findings revealed that both teachers’ assessment practices changed after they implemented PD practices. More specifically, they started to employ different forms of PD tools including panels, portfolios, and monthly bulletins. Correspondingly, they provided an environment where children shared and discussed their learning process with their peers through sharing times. The potential importance of implementing PD as an assessment tool in early childhood education was addressed in discussion as well as implications. 

 

Okul Öncesi Öğretmenlerin Değerlendirme Uygulamalarındaki Değişimler: Pedagojik Dokümantasyon Süreci

Öz: Erken Çocukluk Eğitiminde; çocukların öğrenme hikayelerine ait izlerinin Pedagojik Dokümantasyon (PD) yoluyla toplanması, çocuk-merkezli müfredatın geliştirilmesi hakkında kararlar almaya yardımcı olduğu için, giderek daha fazla kabul görmektedir. Ancak, farklı eğitim bağlamlarında çocuk-merkezli değerlendirme uygulamaları oluşturmakta hala ilgi eksikliği bulunmaktadır. Bu nedenle bu çalışmada, Türkiye'de okul öncesi eğitim öğretmenlerinin bir dizi PD eğitimine katıldıktan sonra, değerlendirme uygulamalarında ve PD süreçlerinde nasıl bir değişim olduğunun araştırılası amaçlamaktadır. Bu amaçla, daha büyük bir projenin bir parçası olarak iki okul öncesi eğitim öğretmeni ile bir vaka çalışması araştırması gerçekleştirilmiştir. Veriler, video-tabanlı gözlemler, görüşmeler ve iki dönem süren sınıf-içi etkinlik fotoğraflarıyla toplanmıştır. Bulgular, her iki öğretmenin değerlendirme uygulamalarının, PD uyguladıktan sonra değiştiğini ortaya koymuştur. Her iki öğretmen; daha spesifik olarak, paneller, portföyler ve aylık bültenler dahil olmak üzere farklı PD araçlarını kullanmaya başlamışlardır. Buna paralel olarak, çocukların öğrenme süreçlerini, paylaşım zamanı ile akranlarıyla paylaştıkları ve tartıştıkları bir ortam sağlamışlardır. Tartışmalarda ve önerilerde; PD’nin erken çocukluk eğitiminde bir değerlendirme aracı olarak uygulanmasının potansiyel önemi ele alınmıştır.

Tarih: